Marges zijn belangrijk. Ze zorgen voor onze winst én onze cashflow. Vaak worden marges vastgelegd door onze leveranciers waardoor we er niet omheen kunnen en we verplicht zijn de aanbevolen retailprijzen te volgen.
Regelmatig krijg ik de vraag van ondernemers hoe ze in vredesnaam als webshopondernemer hun marges nog naar omhoog kunnen krijgen wanneer ze moeten voldoen aan de opgelegde prijszetting. Kosten lopen vaak hoog op en liggen anders dan bij offline winkels waardoor de marges in realiteit kleiner zijn.
Eigenlijk is daar geen eenduidig antwoord op te formuleren. Er zijn verschillende factoren die meespelen en bepalen wat je marge is of zal zijn. Daarnaast zijn de factoren vaak ook nog eens verschillend per sector. Al zijn natuurlijk er natuurlijk wel enkele quick wins die je kan toepassen om meer winst uit je omzet te halen en zo je marge te vergroten.
Ik geef er alvast 3 met je mee👇🏼:
💰 Productassortiment
Herbekijk je producten in functie van je verzending. Lucht verzenden, dat kost geld. Hoe beter je assortiment aansluit bij je verpakking, hoe minder je gaat betalen aan overbodige kosten. Waarom niet andersom? Simpel, je bent vaak gebonden aan standaard afmetingen bij je verpakkingsleverancier waardoor dit vaak de snelste oplossing is. 📦
💰 Verzendkosten
Herbereken je verzendkosten en reken een kleine marge bij elke verzendkost die je aanrekent zodat je onverwachte, extra verzendingen kan dekken en je ze zelf niet toelegt. Denk aan de extra toeslagen die sommige transportbedrijven rekenen tussen Black Friday & oudjaar of aan de retouren die je gratis verwisselt en verstuurt. 😉
💰 Gratis verzending
Verhoog de minimale prijs voor gratis verzending. Ga aan de slag met je cijfers en bekijk welke ruimte je nog hebt om het bedrag omhoog te trekken. Het is trouwens echt een misvatting dat je hier klanten mee wegjaagt.
Kleine aanpassingen kunnen écht een groot verschil betekenen. Spar je graag eens over andere mogelijkheden om je marges te vergroten? Boek dan gerust een kennismakingsgesprek.